tootiki


På Svenska?In English?Auf Deutsch?


 

Vintersegling

(Uppdaterad senast 2021-02-13.)

Denna sida utvecklas kontinuerligt utefter frågor vi får och erfarenheter vi gör.

Vinterliggare?

För att kunna segla på vintern måste båten ligga i vattnet. Läs gärna vår sida om Vinterliggare.

Bakgrund

Vintern 2003/2004 var den första vintern vi hade en båt liggandes i vattnet hela vintern. Sedan dess har vi varje vinter låtit vår båt ligga kvar i vattnet och seglat under vintern. Främst blir det någon helg då och då men över jul- och nyår blir det oftast lite längre perioder. På vintern seglar kring Göteborg, i Bohuslän och ibland över till Danmark (främst Läsö).

Säkerhet

Lägg extra fokus på allt som har med säkerhet vid vintersegling. Marginalerna är mindre då det är kallt speciellt om någon skulle räkna ramla i vattnet. Är det mindre än 5 grader i vattnet så är det förenat med livsfara att bara hamna i vattnet och efter cirka 15 minuter i vattnet (utan speciella skyddskläder) så är risken för dödsfall mycket stor.

Att använda livlina på fördäck är naturligtvis en självklarhet!

Tänk också på att det kan vara mycket halt på kajer, bryggor och landgångar.

Kläder

Varma kläder i flera lager är en nödvändighet. Att ha en överlevnadsoverall ytterst är en mycket bra lösning som dessutom är en bra livförsäkring om man skulle råka ramla i vattnet. Använder man en överlevnadsoverall ihop med en flytväst är det mycket viktigt att vara införstådd med att flytvästen måste ha en lyftkraft långt över 150N (gärna 275N) för att flytvästen ska lyckas att vända personen i vattnet så att ansiktet kommer uppåt.

Under flytoverallen har vi normalt ett eller två underställ, förstärka med fleecebyxor och fleecetröja vid behov.

Mössa så klart. Varma vantar; gärna dubbla vantar (ett par tunna fingervantar och ett par överstora tumvantar ytterst). Vid fuktigt väder så använder vi oftast "kemblandarhandskar". De är helgjutna i ruggat gummi och lite isolerade på insidan. Totalt vattentäta således. Säkerställ att de inte blir fuktiga på insidan av svett eller annat bara. Då blir de väldigt kalla. Så vi läggar dem på avfuktaren så fort vi kommer i hamn för att torka ur dem.

Strumpor, flera lager... Sen beroende på väder så seglar vi i gummistövlar, fodrade vinterstövlar, vandringskängor eller vad som nu passar för tillfället.

Halsduk, buff, solglasögon, keps... efter behov.

Utrustning

  • En bra och väl fungerande värmare ombord är nästan nödvändig så att båten inte kyls ur under seglingen. Och också kan hållas varm då man ligger i hamn.
  • Ta med en snöskyffel i plast - den repar inte däcket då det måste skottas.
  • Låsolja, värmepistol och liknande uppvärmnings och "losstagnings" utrustning är bra att ha lätt tillgängliga. Saker som är lätta att få loss på sommaren är INTE lika lätta att få loss på vintern då det är kallt. Exempelvis blir det inte sällan massiv is i hålen för winchhandtagen.
  • Långa och grova landströmskablar för att kunna använda det eluttag man hittar utan för stort spänningsfall.
  • Vattenslang med flera olika kopplingar (gärna även en så kallad Atlas-koppling för bruk i fiskehamnar). Slangarna är ofta borttagna men ibland är vattnet fortfarande på...

Väder

Kontrollera vädret noga och regelbundet. På vintern betyder högtryck ofta mycket kallt men klart väder. Lågtryck betyder mer vind men varmare och ofta snö.

Tänk på köldfaktorn. -10 grader och 10 m/s motsvarar minst -20 graders temperatur emot bar hud.

Is

  • En segelbåt kan bryta is men bör då gungas för att väta skrovet och därmed glida lättar i isen och repa och skada plasten mindre. Ett gå längre sträckor i is är således inte lämpligt.
  • Om det ligger is inne i en hamn så tänk på att båten svänger mycket sämre i is. Det kan ta lång tid och kräva mycket manövrerande för att svänga båten 90 grader!
  • Ha alltid med i tankarna risken för is där ni är eller har förtöjt. Antingen i form av is som fryser till på plats eller kommer drivandes vilket kan gå fort och vara mycket svår att ta sig ur.
  • Hamnar där det rinner ut sötvatten inne i hamnen ifrån en bäck eller liknande fryser fort och mycket tidigare än havet.
  • Hamnar och vatten nära en flod, exempelvis Nordre Älv, fryser mycket tidigare än "resten" av havet.
  • Is kan också bildas på däck av snö, regn och vatten som skvätter upp. Detta är en säkerhetsrisk! Båten blir tyngre, utrustning kan frysa fast och därmed bli obrukbar. Särskilt viktigt är det att ha koll på eventuella rullsystem för förseglen. Segling utomskärs i lite hårdare vind, högre sjö och minusgrader ska man vara mycket försiktig med.

Landström

I de flesta hamnar kan man hitta en elanslutning för att ladda batterierna men också köra elvärme. Dock kan uttagen ligga långt ifrån den plats där man kan/har förtöjt och inte alltid vara utrustade på "fritidsbåtsvis". Så ta med långa men framförallt grova (stor kabelarea för att inte få så stort spänningsfall) på 230V-kablarna och gärna adaptrar av olika slag för att kunna ansluta båten till ett 3-fas-uttag (röda runda uttag).

Erfarenheter

  • Det blir ljust sent och mörkt tidigt. Detta gör att dagsetapperna ofta blir korta. Är det kallt är det skönt att komma i hamn och värma upp sig.

Hamnar

I närheten av Göteborg är detta några av de hamnar som normalt erbjuder landström även på vintern;

  • Marstrand
  • Styrsö Bratten
  • Styrsö Sandvik
  • Vinga
  • Källö Knippla
  • Rörö
  • Fotö (gamla hamnen)
  • Hyppeln
  • Vrångö
  • Björkö (här finns också vatten på fiskekajen; där man inte får förtöja men kan tanka vatten en stund).

Längre upp i Bohuslän har många hamnar el påslaget hela vintern... Åstol, Dyrön, Käringön, Väderöarna, Klädesholmen och många fler.

Och snälla! Där så är möjligt! Betala för er då ni ansluter er till landström i hamnarna. Detta gör att det kommer att finnas möjlighet till anslutning även nästa år när ni eller någon annan kommer till den hamnen!

Tips

  • Dynor eller något att sitta på i sittbrunnen är skönt. Inte för att vara mjuka utan för att de isolerar bort lite värme ifrån teaken/plasten.
  • Värmarens avgaser är normalt väldigt varma. Häng inga fendrar eller förtöjningslinor precis framför avgasutloppet; det resulterar i brända saker.

Facebook

Det finns en grupp på Facebook för Vinterseglare på Västkusten som varmt rekommenderas för fler tips, frågor och diskussioner.




Till början | Skriv ut
Ändrad: 2021-02-13 11:46 / Visad: 7348 gånger.