Med en SSB-radio och lite annan utrustning ombord kan man över mycket långa avstånd tala med andra radioanvändare samt skicka och ta emot mail.
Många långfärdsseglare ser talkommunikationen via SSB-radion som något av den viktigaste kommunikationskanalen de har. Denna sida berör dock ännu inte tal i någon omfattning.
På denna sida finns information om hur man kan hämta och skicka mail, helt utan kostnad eller till en relativt låg kostnad jämfört med andra tekniker, från alla punkter på jorden. Inga svarta fläckar finns!
Det finns två typer av licens för SSB-radio.
LRC - Long Range Certificate som utfärdas av Nämnden för båtlivsutbildning (NFB). Ett sådant certifikat ger dig rätt att sända via en SSB-radio på de marina frekvenserna/kanalerna.
Amatörradiocertifikat - Detta utfärdas av Föreningen Sveriges Sändareamatörer (SSA).
Båda dessa certifikat ger dig rätt att båda tala, lyssna och skicka data digitalt (i form av mail).
Att gå en kurs för att få någon av dessa licenser kostar cirka 1000 kronor. Det finns fördelar i att ha båda licenserna då man då fritt kan använda alla tillgängliga frekvenser (både amatör och marin). Det gör att man alltid kan prata med alla SSB-utrustade båtar oavsett vilken licens besättningen på just den båten har.
Dessa båda programvaror gör i stort samma sak och fungerar likadant.
Sailmail är för de som "bara" har ett LRC-certifikat. Att använda Sailmail kostar $250 (2010) per år. Så det är således inte helt gratis. Fördelarna är att ett LRC-certifikat är lättare att ta och det är mindre störande trafik på marinfrekvenserna som Sailmail arbetar på. Det går således oftare och lättare att få kontakt med någon av "basstationerna". Eftersom Sailmail är kommersiellt så är det tillåtet att skicka kommersiella mail via Sailmail.
Winlink är drivs av radioamatörer för radioamatörer på helt ideel basis. Det är således helt gratis att använda så länge man har ett amatörradiocertifikat. All trafik sker på de frekvenser som är tillgängliga för amatörradioanvändare. Nackdelen är att det här finns fler användare och därmed mer störningar än på de marina frekvenserna. För att använda Winlink använder man normalt programvaran Airmail. Denna programvaran är också gratis och fritt tilgänglig för alla radioamatörer. Eftersom Winlink är ickekommersiellt så är det INTE tillåtet att skicka kommersiella mail via Winlink.
Både Winlink och Sailmail har ett antal "basstationer" runt om i världen. På "Winlink-språk" kallas de för PMBO.
För att skicka ett mail så är arbetsgången;
Bra att veta att det bara är hos basstationer som man har varit uppkopplad emot under de senaste 30 dagarna man kan hämta sina nya mail. Man är alltså tvungen att koppla upp sig mot en "ny" basstation för att först nästa gång man kopplar upp sig dit få hem sina nya mail. Man bär vänta minst en timma mellan dessa två uppkopplingar.
Överföringshastigheten är LÅNGSAM. Räkna med cirka 200-500 tecken per minut. Det kan således ta flera minuter att skicka eller ta emot ett kort enkelt mail utan bifogade filer. Att ta emot mail med stora bifogade filer i fungerar inte - det tar helt enkelt för lång tid. Så A och O för att man skall kunna använda SSB-radion för att skicka och ta emot mail är att man håller mailen relativt korta och med inga eller mycket små bifogade bilder.
Möjligheten att ifrån vilken punkt som helst på jorden kunna skicka ett mail relativt enkelt och till ingen eller en låg kostnad behöver knappast beskrivas mer.
Via Airmail kan också beställas väderrapporter i form av GRIB-filer för just det området man själv önskar. Beställningen genererar ett mail som man skickar iväg. Några minuter senare kan man koppla upp sig igen och då får man tillbaka en GRIB-fil över just det området man önskade för det antal dygn framåt man beställde.
Via Winlink kan man också lämna positionsrapporter för vänner och bekanta. Men får också tillgång till ett web-mail-system där man kan läsa och skicka mail då man har tillgång till internet.
För att kunna använda Winlink- eller Sailmail-systemet behöver du följande;
Ofta vill man också ha / behöver man;
Denna utrustning går att bygga ihop i ett nästan oändligt antal olika kombinationer mellan fabrikat, modeller och varianter av tekniska lösningar. Ingen är mer rätt än någon annan - så länge den fungerar. För att ge nyfikna lite tips så presenteras här ett förslag på utrustning. Observera att det bara är ett förslag - väldigt många andra lösningar är minst lika bra, kanske bättre, billigare och på andra sätt för just dig ett bättre alternativ.
Detta förslag är baserat på en installation i en segelbåt men kan enkelt anpassas för en bil eller en helt permanent installation.
En ICom IC-706MKIIG är en mycket kompetent och fysiskt liten tranciver vilket gör den lättplacerad.
Denna radio kostar cirka 12.000 kronor.
Tänk på att en tranciver med tillhörande antennlösning av idag är en mycket tekniskt avancerad produkt. Vi rekommenderar därför mycket varmt att du diskuterar igenom din tranciverinstallation grundligt med en eller flera inom området kunniga personer innan du påbörjar själva installationen.
På en segelbåt används ofta akterstaget som antenn. Detta måste då isoleras så att inte hela riggen får kontakt med radio. Två isolatorer behövs. Den översta skall sitta cirka 1 meter ner ifrån infästningen i masten och den undre precis över den högsta punkt där man normalt kommer åt att ta med handen på akterstaget.
Denna isolator kostar cirka 800 kronor. Man behöver två - samt montera dem själv eller få dem monterade av en riggare. Räkna med runt 3.000 kronor innan akterstaget är en antenn.
En antenn kan ordnas på många andra vis också. Akterstaget är bara en av många alternativa lösningar!
Utöver akterstaget behövs en mycket god jord att ansluta till avstämningsenheten nedan. Denna kan ordnas på väldigt många olika sätt beroende på förutsättning. På en båt används ofta en speciell sintrad kopparplatta för detta.
Pris för kopparplatta samt några meter isolerad kabel mellan avstämningsenhet och akterstaget samt kopparplattan och avstämningsenheten är cirka 1.500 kronor.
Då man normalt vill kunna sända på många olika frekvenser måste akterstagets längd kompenseras för varje frekvens man vill sända på. Detta görs enklast med hjälp av en avstämningsenhet. Utbudet av dessa är stort. En som fungerar bra ihop med den tranciver (radio) vi angav ovan är en ICom AH-4.
Pris för en ICom AH-4 är cirka 4.000 kronor.
För att översätta fram och tillbaka mellan datorns digitala signaler och radions analoga krävs ett modem. Man använder ett protokoll som heter Pactor. Modem som kommunicerar via Pactor utvecklas av SCS. Deras lite dyrare modem ger datorn möjlighet att styra frekvensen på radion vilket gör hanteringen mycket enkel och smidig. Enklare och billigare modem finns men rekommenderas inte. Beroende på modem kan anslutning till datorn ske via RS232 eller USB.
Pris för ett Pactor-modem är cirka 8.000 kronor.
Detta modem kan om så önskas kompletteras med en licens för Pactor-3 som är den senaste versionen av Pactor. Kostnaden för denna Pactor-3 licens ifrån SRS är cirka 1 700 SEK. Pactor-3 gör att överföringshastigheten blir upp till fyra gånger snabbare jämfört med Pactor-2.
Kraven på datorn är små. Följande riktlinjer kan säkerligen underskridas om så önskas.
Tänk på att en båt inte är en idealisk miljö för en dator vad gäller salt, fukt och vibrationer. Skaffa hellre två billiga datorer än en dyr. Försök att placera den så skyddat och fast monterat som möjligt.
Pris för en dator: Ingen uppskattning ges.
Dessa kablar (Scannerkabel och Radiokabel) kan man enkelt själv löda samma med hjälp av de kabelsatser som medföljer modemet. De kan också köpas färdiga och kostar då tillsammans cirka 500 SEK.
Beskrivningen nedan gäller i första hand för Winlink/Airmail men torde i stort vara identisk eller helt identisk för Sailmail (det är dock inte provat av mig).
Man behöver tre programvaror för att kunna dra full nytta av Winlink/Airmail.
Detta är själva "mailprogrammet" och "terminalprogrammet" som används för att styra radio och modemet.
Propagation-programvara gör via en massa avancerade beräkningar en analys på hur troligt det är att en uppkoppling kommer att lyckas. Detta baserat på var du är och var den "basstationen" du vill koppla upp dig emot finns.
Webbtjänster för propagation
Med detta program kan man titta på GRIB-filer (väderfiler) samt ta emot väderfax, navtex data och en massa annat.
Vill du kunna få support/stöd/hjälp av andra när du är ute och seglar så rekommenderas VARMT att du kör en engelskspråkig Windows.
Här kommer med tiden fler och fler tips att fyllas på allt eftersom vi springer på dem eller hjälper andra eller...
Till början |
Skriv ut
Ändrad: 2016-01-07 15:18 / Visad: 17349 gånger.