s/y Tootiki | SMBK | Wasa 530 #2
http://tootiki.se/Seglingar/Vitahavskanalen

Vitahavskanalen

Denna segling är skjuten på framtiden för våran del.


Grovplanering av rutten

Sommaren 2015 är planen att segla Skandinavien runt i form av en eskader. Planering av eskadern pågår för fullt och beräknas till stora delar vara klara till sommaren 2014.

Alla diskussioner, all planering av och alla beslut kring eskadern sker i ett så kallat web-forum. Är man intresserad av eskadern men inte är medlem i forumet kommer man garanterat att missa massor av viktig information och bra diskussioner. Adressen till forumet är;

Man kan läsa i forumet utan att registrera sig om man så önskar.

Om du INTE har någon båt utan önskar segla med på någon båt under hela eller delar av eskadern. Registrera dig då på forumet redan nu och skriv en "annons" där om att du söker båt. Troligen kommer båtar att söka besättning när det börjar närma sig tid för anmälan.


Anmälan

Anmälan till eskadern kan inte göras ännu. Anmälan kommer troligen kunna göras från och med september 2014.

Rutten

Rutten är långt ifrån planerad/beslutad ännu och kommer troligen inte att bli det tidigast under senvintern 2015.

Eskadern kommer troligen att påbörjas/avslutas i Farsund (Norge) och påbörjas/avslutas i Tallin (Estland). Vilket mycket grovt ger följande rutt;

Farsund - Norge - Lofoten - Nordkap - Vitahavet - Belomorsk - Vitahavskanalen - Sjöarna Onega och Ladoga - St Petersburg - Finland - Tallin. (Eller omvänt.)

Eskadern sträcker sig då över cirka 3300 distansminuter.

Med tillsegling/hemsegling från/till Farsund/Tallin blir den totalt distans för respektive deltagare (lite beroende på ens hemmahamn) cirka 4300 distansminuter.

Tidplan

Tidplanen är långt ifrån säker ännu och mycket planering återstår men eskadern kommer troligen att starta i maj månad och avslutas i september månad.

Krav på deltagande båtar

Inga regler är ännu formellt fastslagna för eskadern men nedan följer en del som rimligen är självklara och en del som vi är rimligen säkra på kommer att ställas av myndigheter/försäkringsbolag och andra på respektive deltagare.

Kostnader

Nedan presenteras en del av kostnaderna för att genomföra denna segling. Det är en lång segling med kostnader som kanske inte är direkt självklara.

ca 5000 kronor

Notera att detta beloppet endast är en grov uppskattning. Troligen blir det lägre.

Eskaderavgift (för att bekräfta anmälan och som blir till en eskaderkassa för bruk av eskadern innan eller under vägen). Eskaderavgiften kommer också att täcka kostnader för vår agent i Ryssland som ordnad med inbjudan (obligatoriskt för att få visum), myndighetskontakter, lokalkännedom och mycket annat. Troligen kommer eskaderavgiften att betalas i två delar. En vid anmälan och en senare under hösten/vintern då pappersexercisen med de ryska myndigheterna görs.

Vari bland annat ingår;

  • Inbjudan till Ryssland
  • Ersättning till agenten
  • Kölavgift
  • Administration/bankavgifter
  • Grundplåt till eskaderkassan
ca 650 SEK (2013) Kanalavgift - Belomorskkanalen
ca 600 SEK (2013) Kanalavgift - Floderna Svir, Neva
ca 4500 SEK (2013) Broar och Lots genom St. Petersburg
ca 3500 SEK Pappersjökort (Inre vattenvägar Ryssland)
ca 5000 SEK

Räkna med MINST 5000 kronor utöver den vanliga försäkringen.

Båtförsäkring i Ryssland - Ännu okänd och beror på båt och försäkringsbolag. Men kostnaden är inte ringa kan vi förutsätta.

Dessutom kommer de vanliga "driftkostnaderna" för en segling. Så som;

Obligatoriska dokument/handlingar

Alla handliga skall normalt medföras i original (eller minst en mycket god kopia i färg) samt minst fem kopior som kan lämnas vid behov.

Tips

Nedan följer tips ifrån oss på Tootiki på några punkter som vi tycker kan vara bra att tänka på eller ordna inför eskadern. Dessa är inte obligatoriska utan våra egna subjektiva åsikter.

Vädret

Hur kommer vädret att vara? Växlande... här kommer mer information allt eftersom.


Vindar i juli

Lufttryck i juli

Vattentemp i juli

Lågtryckens banor


Länkar

Uppdaterad: 2019-03-02 19:48