Mellan drevet (Volvo Penta MS4A) och propelleraxeln (rak 35 mm rostfri stålaxel) sitter en Aquadrive med en CV-stång som inte verkar vara av standardlängd enligt databladet.
Trycklagret är fäst vid en rostfri plåt som i sin tur är fäst vid ett extra skott i kölsvinet.
Exakt beteckning på trycklagret är för oss okänd. Utifrån datablad vi har ifrån förra ägaren är det sannolikt ett 20300 (eller möjligen 20280). Detta är baserat på att trycklagret är infäst med fyra bultar. Propelleraxeln är 35 mm och motorn, en Volvo Penta TMD31B, är på 100 hk.
Efter samtal med Patrik Dahlgren, på www.rodahl.se, så är det inte sannolikt att vår Aquadrive behöver bytas. Vi kan i förebyggande syfte fundera på att serva den. Då bytar man delar i trycklagret och byter dammskydden på CV-axeln som sitter över de två permanent infettade knutarna därpå. Priset för detta är ungefär 4000 kronor. Patrik säger också att ett nytt trycklager inte har samma hålbild som det 20300 han tror vi har har.
Aquadriven ifrån ovan. Drevet till vänster.
Aquadriven ifrån sidan. Drevet till höger.
Detalj Aquadriven ifrån ovan.
Aquadriven "från propellern" emot trycklagret.
Infästningen emot drevet (bilden tagen framåt).
Kortaste måttet mellan CV-knutarna = 253 mm.
CV-axelns längd (mätt enligt databladets sätt att mäta) = 347 mm.
Till början |
Skriv ut
Ändrad: 2015-06-04 08:24 / Visad: 2341 gånger.