Främst på vintern då Tootiki ligger i sin vinterhamn, men även sommartid, är det väldigt skönt att veta att hon är larmad och meddelar så fort något inte är som det ska. Då kan vi kontrollera i våra övervakningskameror om det är något som gör att vi måste åka dit för omedelbar åtgärd eller om det inte är något allvarligt.
Det går att bygga larm på många vis och man kan köpa mer eller mindre färdiga produkter. Denna beskrivning redovisar översiktligt hur vi har gjort och vad vi har valt för prylar.
Vi har en Bonab-larmsändare, modell BAS-SMS-RT. Den främsta orsaken till att det blev en sådan är att Thomas arbetar med dem i sitt yrke. Det är således en produkt som är "industriell" och därmed prissatt därefter.
Bonab-larmsändaren har sex ingångar som kan konfigureras till att skicka larm via SMS när de "sluts" eller "öppnas". Den har också två utgångar som kan slutas eller öppnas genom att ett SMS skickas för att exempelvis så slå på extra värme i båten. Det finns också möjlighet att ansluta tre temperaturgivare till larmsändaren.
Vi har en "helt vanlig" mekanisk nivågivare i kölsvinet som är kopplad till larmsändaren. Får vi några centimeter vatten i kölsvinet så skickas det ett larm.
I Tootiki finns ett klassiskt inbrottslarm. Detta är anslutet till larmsändaren. Så när inbrottslarmet triggas och tjuter så skickar larmsändaren ett larm till oss.
Vi har en kontaktor som alltid är "dragen" då batteriladdaren har landström. Om landströmmen försvinner eller säkringen till batteriladdaren löser så skickar larmsändaren ett larm.
På förbrukningsbatteribanken (som för övrigt också laddar startbatteriet) har vi en batterivakt. Skulle spänningen på förbrukningsbaken gå under en förinställd spänningsnivå så sluter den en utgång som larmsändaren känner av och i sin tur skickar ett larm.
I båten sitter en temperatursensor som är kopplad till larmsändaren. Larmsändaren är konfigurerad att skicka ett larm om temperaturen inne i båten går under 5 grader.
Vi har övervakningskameror både i sittbrunnen och nere i båten med mikrofoner. Därigenom kan vi både se och höra vad som händer ombord.
I och med dessa givare och kameror så känner vi att vi har mer eller mindre full kontroll på läget ombord.