tootiki


På Svenska?In English?Auf Deutsch?


 

Flytvästkontroll

Att en gång per år kontrollera att de uppblåsbara flytvästar som finns ombord är i gott skick är viktigt. Om man inte har kontrollerat dem finns risken att de inte fungerar när någon plötsligt ligger i vattnet ute på havet och då "utan" flytväst då den personen har på sig inte fungerar.

Att kontrollera en flytväst är enkelt och tar bara några minuter om man har gjort det en gång innan.

Du behöver;

  • En pump med en stump slang som passar på flytvästens uppblåsningsmunstycke. Med hjälp av två slangklämmor kan man få slangen att sitta kvar.
  • En köks/brevvåg som mäter i gram upp till minst 400 gram.

Kontrollera band, spännen och fodral

  • Saknas grenband? Komplettera då med det! En flytväst utan grenband kan glida av personen i vattnet.
  • Är banden slitna eller trasiga? Kassera då flytvästen.
  • Är spännen slitna eller trasiga? Kassera då flytvästen.

Öppna upp fodralet

  • Dragkedjan
  • Säkringar

Fodralet

  • Slitet? Mögel? Smutsigt?

Visselpipan

  • Blås i den. Fungerar den inte så ska den bytas.

Gaspatronen

  • Ta loss gummiringen som säkrar den vid "paddeln". Granska gummiringen. Har den sprickor i gummit så ska den bytas.
  • Saknas paddel? Sök hjälp hos en återförsäljare eller exempelvis Svenska Kryssarklubben.
  • Läs av den minsta vikten som är stämplad på gaspatronen.
  • Väg gaspatronen och kontrollera att vikten är lika med eller större vad som är stämplat på den. Väger den mindre så ska gaspatronen kastas och en ny monteras.
  • Granska gaspatronen efter rost och tydliga skador. Har den skador ska gaspatronen kastas och en ny monteras.

Bobinen

  • Skruva loss den (moturs) med handen.
  • Kontroller att säkringen i botten på bobinen sitter där och att den sitter fast. Pilla försiktigt på den med fingret. Inga verktyg! Saknas säkring (eller om den lossar) så ska bobinen bytas.

Påfyllningsröret

  • Kontroller att påfyllningsröret inte är uppenbart skadat och att locket finns och sitter på men enkelt med en hand kan lossas.

Utlösningsmekanismen

  • Tryck med fingret på utlösnings mekanismen och känn med ett annat finger att nålen åker upp där gaspatronen annars sitter. Om nålen inte lätt med ett finger kan tryckas uppåt så är flytvästen kass och ska kasseras.

Manuella utlösaren

  • Om det går så pilla försiktigt loss säkringen för den manuella utlösaren.
  • Dra i utlösarsnöret och se att nålen rör sig när snöret dras utåt.

Återmontera

  • Återmontera först säkringen för den manuella utlösaren.
  • Skruva sen tillbaka bobinen för hand. Den ska skruvas fast ordentligt men utan "våld".
  • Skruva därefter tillbaka gaspatronen för hand. Skruva inte in gaspatronen tidigare då det finns risk att den då punkteras och släpper ut gasen. Gaspatronen ska också skruvas fast ordentligt men utan "våld".
  • Sätt tillbaka gummiringen för att säkra gaspatronen.

Blås upp blåsan

  • Blås aldrig upp en flytväst med munnen. Du blåser då in fukt och bakterier in blåsan som kommer att börja mögla på insidan.
  • Blås upp flytvästen med en pump via påfyllningsröret så att den blir så uppblåst/hård att du får ta i lite med handen för att trycka in tummen runt två centimeter.

Vänta

  • Låt blåsan vara uppblåst i minst 6 timmar för att se att den inte läcker. Om den läcker ska flytvästen kasseras.

Töm blåsan

  • Blåsan töms genom att backventilen på påfyllningsröret öppnas. Detta kan normalt göras genom att locket inåt och piggen på locket öppnar då backventilen.
  • Tryck och krama ut all luft ur blåsan.

Dokumentera kontrollen

  • Skriv/signera på kontrollschemat som sitter fast i flytvästen.

Packa ihop flytvästen

  • Vik ihop blåsan.
  • Dra igen dragkedjan.

Flytväst med indikatorer

  • Båda indikatorerna ska vara gröna.

Flytväst med lampa

  • Kontrollera att den tänds genom att lägga den i ett glas med saltvatten. Stäng sen av den med "off-knappen". Tänds den inte så ska den kasseras eller bytas.

Spårsändare

  • Är flytvästen utrustad med en spårsändare (PLB eller AIS MOB Device) så bör den kontrolleras enligt sin tillverkas anvisningar. Ofta har den testknapp på sig.
  • Vissa spårsändare är monterade så att den aktiveras när flytvästen blåser upp sig. Det är då viktig att koppla loss spårsändaren innan blåsan pumpas upp med pumpen.

Reservdelar

  • Ha alltid minst en reserv-gaspatron och en -bobin till varje typ av flytväst som finns ombord. Då kan flytvästen enkelt laddas om ifall den löses ut eller behöver service.

Byta gamla delar?

Gaspatronen och bobinen är stämplade med ett datum då de ska bytas. Det är aldrig fel att byta enligt tillverkarens anvisningar men vår åsikt är att det är onödigt. Om gaspatronen är i gott skick och väger vad den ska så behöver den inte bytas. Om bobinen är i gott skick och inte utlöst så är behöver inte den heller bytas. Det finns en risk om bobinen har varit fuktig vid flera olika tillfällen att den till slut löser ut även utan att bäraren har ramlat i vattnet. Då är både gaspatronen och bobinen förbrukade och måste bytas. Vår erfarenhet är att en bobin ofta håller längre än vad blåsan gör även om flytvästen har använts mycket!

Thomas Lundgren / 2023-06-04




Till början | Skriv ut
Ändrad: 2023-06-04 19:08 / Visad: 382 gånger.