Denna rapport kommer att uppdateras löpande intill dess att arbetena är färdiga.
Elverket slutade starta i vintras. Och vi han inte göra så mycket åt det mer än "enkel" felsökning. I och med denna visste vi att felet inte är åtgärdbart ifrån utsidan utan vi måste skruva isär motorn och leta fel. Och när vi ändå gör det så är det lika bra att ge elverket lite ordentlig kärlek och omvårdnad för det var länge sedan det fick det. Alltså en komplett motorrenovering. Och när vi ändå har ute elverket så renoverar vi så klart också utrymmet där elverket sitter.
Detta är nog det enskilt största projekt vi hittills har gjort ombord. Ombyggnationen av elsystemen har varit större totalt sett men denna har vart uppdelar i flera etapper under flera år. Elverket skall vi med lite tur har klart innan innan nyår.
Alla bilder är som vanligt klickbara...
Det är ett elverk. Alltså en dieselmotor kopplad till en generator. När dieselmotorn är igång så snurrar generatorn och genererar i sin tur ström. Ström i form av 230V som vi kan använda till att ladda batterier, köra tvättmaskinen, driva värmefläktar eller vad vi nu vill och behöver.
Totalvikten på hela paketet är 155 kilo.
Exakt ålder är okänd. Troligen är den original ifrån 1991.
Så här gjorde vi...
Steg ett var att lossa alla anslutningar "från" båten emot elverket. Alltså batterikablar, 230V-kablar, kylvatten, dieselslangar och glykolvatten.
En bild som visar lite av hur det såg ut innan elverket var urlyft.
Elverket var fastbultat mot fyra motortassar i botten av utrymmet. Behöver vi säga att det inte var helt enkelt att komma åt dessa bultar?
Att lyfta 155 kilo ur ett hål är inte det enklast. Nu gick det förvånansvärt smidigt efter den som skötte elwinchen slutade tänka fel. Vi använde bommen som "kranarm".
Väl ute så tömde vi motorn på återstående vatten och olja.
Själva generatorn planerar vi inte att göra så mycket med. Den skulle därför bara skruvas loss och ställas undan. Lite kärlek skall den nog också få men det är mest exteriört.
Rotorn sitter kvar på motorn medans statorn och resten av generatorn är lös.
En bild på motorn innan demonteringen påbörjas. Undrar om vi kommer att få tillbaka alla saker? :)
Luftintaget tas loss med två bult.
Avgaskröken tas loss med två bult.
Impellerpumpen med lite kugghjul och annat lossades.
Membranpumpen togs loss med två bult.
Termostaten togs loss.
Spridaren lossades. Värt att veta om man skall lossa en spridare är att den måste roteras loss. Annars är det risk att fodret spridaren sitter i lossar och det är inget roligt att skaffa nytt och återmontera. I botten av hålet där spridaren sitter ligger också en liten bricka i koppar för tätning. Denna skall man ta hand om och innan återmontering glödga den så att det slutet fint tätt igen.
Bränslepumpen (de delar som syns på utsidan) togs loss med två bult. Läs en lite varning nedan under "Fartkontroll" om att skruva loss delar av bränslesystemet.
Paketet som reglerar farten/varvtalet på motorn lossades med sex bult. Detta är komplexa saker med massor av precision så att leka med bränslesystemet utan att ha koll på läget är något man absolut inte skall göra. Detta gäller på alal dieselmotorer.
Oljepumpen sitter här. Dock inte losstagen ännu... men den skall tas loss och göras rent.
Så till sist - allt kring motorn är nu loss. Återstår att börja med själva motorn. Ventilkåpen lossades och blottade ventilerna (med kringkomponenter). Vår misstanke om att något var fel med ventilerna besannades redan här. En stötstång hade hoppat loss och var böjd. Detta är troligen den enda orsaken till att motorn inte startade. Nu skall vi se till att det inte händer igen och som sagt renovera motorn.
Efter att topplocket (med ventilerna) lossats så lossade vi cylindern. Låter enkelt. Men det var massor med krångel då kolven fastnad i cylindern. Loss kom den till slut.
Att lossa kolven ifrån vevstaken var det enskilt svåraste hittills. Det krävdes lite mer våld än vad som kändes bra men loss kom den.
Vevstaken är inte loss ännu. Specialverktyg krävs. Men detta är i princip så långt som vi tänker demontera på motorn. Härifrån kan vi göra rent allt vi vill och om vi inte uppenbart hittar något som är slitet mer än lagom så får det sitta kvar och gå tills nästa renovering.
Det ser lite kletigare och smetigare ut än vad det egentligen var. Allt som ser ut att vara rostigt har fått en massa 5-56 på sig för att sluta rosta och lösa upp den rost som är inför kommande rengöring. I väntan på ny fin olja när motorn monteras ihop igen...
Parallellt med renovering av elverket så tar vi hand om utrymmet där elverket sitter.
Tidigare har en del kablar, rör och slangar passerat detta utrymme. Det kommer vi om möjligt ändra på.
All isolering är borttagen. Återstår en massa jobb med att få bort de sista resterna av den. Ny isolering skall upp. Bättre monterad, tjockare, överlappande, mer heltäckande och totalt sett mycket bättre.
Träskivan som elverket var fastbultat i tog vi också loss. Slitsamt då den var limmad... Kommer att ersättas med en bättre lösning.
Luckorna in till utrymmet kommer vi troligen också att göra om. Allt för att få ännu bättre ljudisolering.
Sen planerar vi för att montera perforerad aluminiumplåt emot isoleringen för ännu bättre isolering och kunna fästa utrustning i. Möjligen bara på aktra skottet. Eller i hela utrymmet.
Belysning skall också installeras.
Och när vi väl återmonterar elverket så kommer det att göras med mer eller mindre snabbkopplingar på alla anslutningar så att vi lätt kan få ut det för mindre servicearbeten i framtiden.