Kylvattensystemet saknade en vakumventil vilket kan ha varit orsaken till att turbon havererade 2010 efter 19 års drift (inget konstigt med det men den kunde också ha fungerat mycket längre).
Så samtidigt som vi bytte turbon installerade vi en tillfällig vakumventil på kylvattensystemet. Sen har vi funderat ett tag på hur vi egentligen vill ha det...
Det blev till sist en lösning rekommenderad av Ove Thorin som är aktiv i tekniska kommittén inom Svenska Kryssarklubbens Västkustkrets. Han har monterad en T-koppling på sin kylvattenslang precis innan sjövattenfiltret (T-kopplingen och sjövattenfiltret är båda monterade över vattenlinjen). På den utstickande delen av T-kopplingen är det ansluten en "platt" mjuk slang som lätt kan sugas ihop av undertryck och öppnas av övertryck som är dragen uppåt och fastsatt ovanför sjövattenfiltret och med god marginal över vattenlinjen.
Principen är att när motorn är igång så suger impellerpumpen vatten ifrån kylvattenintaget och ett undertryck uppstår då i hela kylvattensystemet. Detta undertryck drar ihop den mjuka slangen så att ingen luft eller mycket lite luft kommer in den vägen.
När motorn stängs av slutar impellerpumpen att suga och undertrycket försvinner. Den mjuka slangen öppnar då upp sig och luft förs in i kylvattensystemet den vägen och förhindrar all risk för häverteffekten som kan föra in sjövatten i motorn när den är avstängd.
Problemet för oss var att vårt sjövattenfilter inte var monterat så att denna lösning direkt gick att anordna. Alltså behövde vi flytta sjövattenfiltret och därmed dra mer slang för kylvattnet.
Mikael blev för dagen utnämnd till snickare och Thomas till rörmockare. På bilden syns Mikael i en väl anpassad ergonomisk arbetsställning då han borrar nya hål för kulvattenslangarna genom ett av skotten som slangarna behövde passera. De nyborrade hålen lackades sedan för att minska risken för fuktinträngning i träet.
Det gamla filtret är i utmärkt skick och efter att vi hade lyckats få loss det (varför sitter saker alltid så att nästan är omöjligt att få loss på varvsbyggda båtar?) passade vi på att ge det en ordentlig rengöring. Det var förvånansvärt lite skräp i filtret.
Att få loss de gamla slangarna som var av pansar-modell var inte helt enkelt. Men med en såg, kraftig avbitartång, hammare, en lång planka och våld löser som vanligt sådana problem. Återstod sedan att skruva loss de T-kopplingar som också hörde till det gamla systemet. Naturligtvis fastskruvade på ett vis som i princip var omöjligt att lossa...
Nästa gång vi har Tootiki på land skall vi byta kylvattenintaget helt inklusive ny kulventil och slangnippel. Kulventilen fungerar bra men samtliga genomföringar står på åtgärdslistan (två är redan bytta).
Efter besök hos SeaSea och sedan på Biltema (som säljer den mjuka platta slangen som "tömningsslang") så kunde Thomas bygga ihop den nya vakumventilen. Mellan intaget och vakumventilen har vi en slang med innerdiameter 38 mm. Efter vakumventilen, via filtret och in på impellerpumpen har slangen en innerdiameter på 32 mm.
På kylvattenslangen monterade vi också en extra T-koppling där vi på den extra anslutningen monterade en kulventil, cirka 1 meter 25 mm slang, en backventil och ett filter. Om vi stänger kylvattenintaget så kan vi via denna slang suga glykol in i motorn när den skall konserveras. Eller om så behövs så kan vi använda den för att komplettera länspumpen och suga kylvatten ifrån kölsvinet.
Den gula slangen är slangen ifrån intaget till vakumventilen. Den gröna slangen går ifrån sjövattenfiltret till motorn (impellerpumpen).
På bilden syns den gula slangen som kommer ifrån intaget ansluten till T-kopplingen som är vår nya vakumventil. På denna T-koppling är den mjuka platta slangen ansluten och fäst uppe under däck. T-kopplingen är sedan fäst med en bit slang emot sjövattenfiltret. Ut ifrån sjövattenfiltret går den gröna slangen tillbaka ner under durkarna och sen vidare emot motorn. Vattenlinjen ligger precis i underkant av denna bilden (cirka 10 cm under T-kopplingen).
På bilden syns den gröna slangen ifrån sjövattenfiltret längst ner till vänster. På T-kopplingen är sedan ansluten sugslangen via en kulventil (som för säkerhetsskull är låst med ett tunt snöre så den inte kan öppnas av misstag). Efter T-kopplingen sitter en 90-graders vinkel och därifrån går slangen sedan upp till impellerpumpen på motorn. Denna T-koppling sitter i princip under motorn lägsta punkt vilket är bra då vi då har ett vattenmagasin dit vattnet kan rinna tillbaka.
Efter att ha öppnat upp intaget och kontrollerat att det var tätt där så startade vi motorn. Det tog några sekunder innan impellerpumpen hade sugit upp vatten i filtret men sen sprutade det vatten ut med avgaserna precis som det skall. Vi har medvetet valt slangar som är lite transparanta för att kunna kontrollera dem visuellt. Alltså kunde vi också kontrollera flödet i dem. I från sjövattenfiltret så var slangen inte fylld med vatten då motorn gick på normalt varvtal. Det flödade dock ordentligt med vatten i den. Nere vid sugslangen var dock slangen fylld med vatten. Vi hittade inga läckor i systemet så Mikael fick stänga av motorn medans Thomas satt vid vakumventilen och kontrollerade. Det gurglade och pös lite i den mjuka slangen och vattennivån sjönk på 2-3 sekunder ner till där den var innan vi startade motorn. Perfekt helt enkelt!
En vakumventil är mycket viktig att ha vid nästan alla former av motorinstallationer. Detta för att förhindra att det sugs in och står vatten i motorn när den inte används. Något som ovillkorligen kommer att leda till skador på motorn med tiden.
Denna lösningen fungerar mycket bra. Den är billig, lätt att bygga själv och mycket driftsäker. Den går dessutom lätt att installera om man bara har lite plats under sitt sjövattenfilter och det är monterat väl över vattenytan.
I vilken grad denna lösning kräver underhåll återstår att se. En traditionell vakumventil riskerar att sättas igen med saltkristaller eller skräp och bör kontrolleras ganska ofta så att den inte läcker eller är stängd för jämnan och därmed inte gör någon nytta alls. Denna lösningen vi har valt är mycket mindre känslig för saltkristaller eller skräp men bör naturligtvis kontrolleras regelbundet. Vi tror också på att med några års mellanrum byta ut den platta mjuka slangen ifall det visar sig att den börjar bli hård/styv och/eller spröd. Oavsett så är denna lösning mycket driftsäkrare och kräver färre kontroller och mindre underhåll än en traditionell vakumventil.