2011-03-14 - Motorkontroll
Vi tyckte vi visste för lite om huvudmotorn i Tootiki och funderade lite på om den ryker normalt eller onormalt mycket.
För att lösa detta problem hyrde vi in en profsmotormekaniker ifrån MITAB här i Göteborg under några timmar.
Han gick igenom det som "enkelt" kan kontrolleras på motorn utan att skruva isär den i allt för små partiklar.
- Spridarna kontrollerades visuellt (vi bytte dem förra året).
- Vi gjorde kompressionsprov på alla cylindrarna (med godkänt resultat).
- Vi kontrollerade och fin justerade ventilspelen (det var endast mycket små avvikelser).
- Vi endoskoperade alla cylindrar och tittade på horningen, ventilerna och kolvarnas ovansida (allt såg bra ut).
- Vi provkörde motorn och funderade en stund på röken. Utlåtandet blev att äldre motorkonstruktioner ryker mer än nya och att den rök som kom med stor säkerhet är fullt normal.
Efter denna kontroll så var slutsatsen att motorn har den ålder den har men att den i övrigt är i ett fullgott skick.